FANDOM

Mangekyō Sharingan er videre udviklingen af dōjutsu'en Sharingan.

Kun en lille del af Uchiha klanen har nogensinde vækket Mangekyō Sharingan. De bliver også kaldt "De himmelske øjne, der ser sandheden i al skabelse uden fejl" (tenjō no kotowari o shōaku seshi hitomi).

Overblik: Edit

Forskellen mellem Mangekyō Sharingan og normal Sharingan er mønstret som skifter fra de normale Tomoe til et unikt mønster. Mønstret er som nævnt unikt, og ikke 2 personers mønster er det samme. Mangekyō Sharingan vækkes når ejeren af Sharingan oplever noget meget traumatisk, som f.eks. døden af et familiemedlem eller en anden tæt på personen. Det dog forskelligt hvornår Mangekyō Sharingan vækkes efter det traumatiske øjeblik. For eksempel blev Obito Uchihas Mangekyō Sharingan vækket med det samme efter Rins død, mens Sasukes først blev vækket efter at Tobi havde fortalt om Itachi's hemmelige mission.

Mangekyō Sharingan beholder alle de originale egenskaber fra de normale Sharingan, som Genjutsu og evnen til at se Chakra. Derudover giver de også ejeren adgang til specielle jutsu'er og teknikker. Hver Mangekyō Sharingan bruger har en evne i venstre øje, og en anden i højre øje. Disse evner er forskellige fra bruger til bruger, dog er nogle af disse evner delvist de samme. Foreksempel har både Sasuke og Itachi adgang til Amaterasu (Navnet på den Japanske sol-gud) og Tsukuyomi (Navnet på den Japanske måne-gud), men Sasuke kan manipulere flammerne fra Amaterasu, hvor Itachi ikke kan. Tilgengæld kan Itachi frit styre tiden inde i Tsukuyomi's genjutsu, Danzo kalder endda Sasuke's Tsukuyomi en joke i forhold til Itachi's under deres kamp. Uanset hvilke evner ejeren af Mangekyō Sharingan har, vil den tredje, og måske stærkeste, Mangekyō Sharingan evne blive tilgængelig efter brugeren har vækket de to første evner. Den tredje evne er Susanoo (Også kendt som den Japanske gud for havet og vinden).

Mangekyō Sharingan's tekniker er meget krævende og bruger en masse chakra. Udover at være mentalt krævende i form af brug af store mængder chakra, så giver det også brugeren fysiske men i form af svækket syn, og til sidst totalt blindhed. Hvis en bruger af Mangekyō Sharingan bliver blind kan de gendanne deres syn ved at få transplanteret et par nye øjne. De kan også opnå en ny og stærkere udgave af Mangekyō Sharingan ved at få transplanteret et par øjne fra en anden Uchiha som har opnået Mangekyō Sharingan med stærk blodrelation (som f.eks. en bror) og opnå en ny Sharingan ved navn Eternal Mangekyō Sharingan, eller Evigt Mangekyō Sharingan på dansk. Eternal Mangekyō Sharingan fletter mønstret fra de transplanterede øjne sammen med ejerens oprindelige mønster. Deres Mangekyō Sharingans teknikker bliver stærkere, og de lider ikke længere af negative effekter fra brug af disse teknikker.

Som enhver anden dojutsu kan Mangekyō Sharingan også transplanteres til ikke-Uchiha'er. Dette giver dem de samme evner som øjet ville have hos den originale bruger, men med større omkostninger til teknikkerne i form af chakra. Mangekyō Sharingans evner kan også sættes til at blive aktiveret under specielle omstændigheder. F.eks. satte Itachi, sin Amaterasu til at blive aktiveret da Sasuke fik øjenkontakt med Tobi's Sharingan. Et andet eksempel er da Itachi programmerer Shishui Uchiha Mangekyō Sharingan til at aktivere, når Naruto møder en anden med Mangekyō Sharingan.

Edit

En videre udvikling af Dōjutsuen "Sharingan"

EgenskaberEdit

Mangekyō Sharingan opnås ved at en person som har Sharingan, oplever eller ser noget meget traumatisk. Historien fortæller at, Uchiha Klanen ville dræbe deres kammerater, for at opnå Mangekyō Sharingan. Dog kan Mangekyō Sharingan-kraften overføres fra ejeren til en anden (Itachi Uchiha overfører sine kræfter til sin bror Sasuke Uchiha). De første Uchiha medlemmer til at vække deres Mangekyō Sharingan var Madara Uchiha og hans lillebror Izuna Uchiha. De fik deres Mangekyō Sharingan ved at dræbe deres bedste venner, det er dog ukendt hvem disse to var.

Mangekyō Sharingan øjnene har 2 egenskaber. Det venstre Mangekyō Sharingan øje besidder Ninjutsu (Amaterasu/den japanske sol-gud) mens det højre øje har Genjutsu (tsukuyomi/måne-guden). Det lader dog til at ikke alle kan bruge Amaterasu og Tsukuyomi. Hverken Madara eller Obito Uchiha har brugt Amaterasu i Manga eller Anime, dog har de brugt Genjutsu ved hjælp af deres Sharingang, men om det var Tsukuyomi er uvist. Hvis man har vækket kræfterne i begge sine Mangekyō kan man påkalde Susano´o (havets og vindens gud) som vil give dig det ultimative "skjold".

Men ved at tage din brors øjne kan du opnå et helt nyt niveau, som er kaldt Eternal Mangekyō Sharingan som gør at man vil have "eternal/evigt" syn som navnet antyder. Selvfølgelig har Mangekyō Sharingan også alle det normale Sharingans evner.

Mangekyō Sharingans teknikker er altid navnet på en gud/gudinde. (For det meste Japanske)

Skal redigeres (se nyere kapitel hvor Senju Hashirama forklare hvordan Sharingan fungere)

Brugere: Edit

Galleri over øjerne Edit

Also on FANDOM

Random Wiki